www.senneensanne.com forum index www.senneensanne.com
Het forum voor de Senne en Sanne fans !

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

de vliegende hollander
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.senneensanne.com forum index -> Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joep

BerichtGeplaatst: ma 08 okt, 2007 7:59 pm    Onderwerp: de vliegende hollander Reageer met quote

de vliegende hollander, heb op deze site het verhaal een beetje gelezen ,
http://www.meteo-maarssen.nl/sage_006.html

bevat alles voor een pracht avontuur met spectaculaire tekeningen door marc en jan
Antoon

BerichtGeplaatst: ma 08 okt, 2007 8:59 pm    Onderwerp: Re: de vliegende hollander Reageer met quote

joep schreef:
bevat alles voor een pracht avontuur met spectaculaire tekeningen door marc en jan

Dit geloof ik ook zeker. Qua thema lijkt het me dicht bij Michiel de Ruyter te liggen: ongeveer dezelfde tijd (17e eeuw), uit dezelfde streek afkomstig (Zeeland) en kapiteins/grote boten. Wel is de Vliegende Hollander een sage, waarvan (geloof ik) verschillende versies bestaan.
Het eerste wat trouwens in me opkwam was de attractie in de Efteling, die vorig jaar al geopend had moeten worden en die nu, na een paar maanden draaien, alweer gesloten is.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail MSN Messenger
joep

BerichtGeplaatst: ma 08 okt, 2007 9:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

veel info over het ontstaan staat in boven genoemde link o.a.De ultime versie over de Vliegende Hollander bestaat niet. Er bestaan tientallen verianten. De oudste versies komen uit Engeland van eind 18e begin 19e eeuw. Eerst in 1846 is een Nederlandse versie verschenen in de toenmale Zeeuwse Almanak.
De basis voor de variant hieronder komt uit: "Sprookjesboek: 60 sprookjes en volksverhalen" en is aangevuld met enkele aanwijzingen uit het werk van Kalff en met een variant uit het slot van de opera van Wagner, die op zijn beurt weer gebasseerd is op een versie van Heine. In dit slot mag de kapitein ééns in de zeven jaar even één nacht aan land. Vindt hij een vrouw die met hem wil trouwen, dan is het schip van zijn vloek verlost. Wagner componeerde zijn opera: Der Fliegende Hollander op deze versie.

marc en jan kunnen zelfs een combinatie maken van de div versies
Marc

BerichtGeplaatst: ma 08 okt, 2007 10:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De Vliegende Hollander is inderdaad een sage die in verschillende versies bestaat. Wij geven Willem Vanderdecken een verleden en een motief. We nemen stukken over van de verschillende versies. Op de achtergrond vertellen we meer over de VOC en ook de slavenhandel. De wetenswaardigheden van deze achtergrond zullen we zo goed mogelijk documenteren. Het is een heel dankbaar onderwerp en zowel Jan als ik hebben er veel zin in. Vandaag hebben we de hele dag samen aan het scenario geschreven.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
joep

BerichtGeplaatst: ma 08 okt, 2007 11:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

verschijnd het album de vliegende hollander op 23 maart 2008 ? Wink
................paaszondag Twisted Evil
joep

BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2007 10:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hai marc er zijn al vele boeken en ook stripboeken over de vliegende hollander verschenen , in welk opzicht willen jullie het verschil maken Question .
ps komt er ook een efteling uitgave Wink Wink Wink 2 knipoogjes
Marc

BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2007 10:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn inderdaad al verschillende boeken en ook strips van de Vliegende Hollander verschenen die ieder op hun beurt iets toevoegen aan de legende.
Als je afgaat op de opera van Wagner heb je één versie, maar er zijn mijns inziens ook andere oudere versies die even interessant zijn.
Wat in de verschillende versies naar voren komt is dat de Willem Vanderdecken op een gegeven moment de Kaap wil ronden op tweede Paasdag en in een storm omkomt. Door zijn godslasterlijk gedrag heeft hij een vloek over zich afgeworpen en is hij gedoemd als een soort zombie tot het einde der tijden rond te varen.
Wat wij proberen te doen is Willem een verleden geven. Wij proberen hem die dingen te doen meemaken waardoor hij wordt wat hij is (godslasterlijk, verbitterd, uitdagend, brutaal) net voor hij in de golven verdwijnt.
Naar boven
Aart-Teun

BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2007 5:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige eerste plaat geplaatst op de blog.

Wat is eigenlijk de planning van het verhaal. Wanneer is het in de winkel verkrijgbaar?
Als ik deze eerste plaat zie, en het verhaal dat erbij staat geschreven, kan ik niet wachten tot het uitkomt...

Overigens komt de Vliegende Hollander veelvuldig voor in literatuur, muziek en films. Er zijn ook verschillende bekende personen die de bijnaam "De Vliegende Hollander" hadden.
Kijk maar eens bij Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Vliegende_Hollander
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Nosferatu

BerichtGeplaatst: vr 16 nov, 2007 11:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Marc, ik heb op je blog de eerste ingekleurde plaat van Den Vliegenden Hollander gezien. Inderdaad een fantastische inkleuring! Cool
Een vraagje nog. Wanneer kunnen we met het verschijnen van dit verhaal rekenen?
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
jari

BerichtGeplaatst: vr 16 nov, 2007 12:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wauw inderdaad super mooie inkleuring en de tekening zelf is natuurlijk ook mooi Wink
Naar boven
campesino

BerichtGeplaatst: vr 16 nov, 2007 12:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ook genoten van deze eerste gekleurde plaat.

Marc,

Is het voor de tekenaar echt makkelijker werken om de 'tekstbanieren' direct mee te nemen in de plaat?
Marc

BerichtGeplaatst: vr 16 nov, 2007 1:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De ballonnetjes zet ik nu meteen op de plaat, want het systeem met de ballonnetjes plaatsen in indesign werkte toch niet zo optimaal. Dus zowel voor Het Speelgoedmysterie, Loverboys als voor De Vliegende Hollander worden de ballonnetjes rechtstreeks op de plaat getekend.

Het album komt meer dan waarschijnlijk in het voorjaar van 2008 uit. April-mei zoiets. (Ik denk dat het eerder mei zal worden.)
Naar boven
Rikki - Erik

BerichtGeplaatst: vr 16 nov, 2007 7:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige inkleuring!! en mooi getekend natuurlijk!
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
Ramon

BerichtGeplaatst: za 17 nov, 2007 12:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

Marc... Man man man, ik blijf me verbazen wat jij allemaal uit de pen weet te toveren! En het kleurwerk is inderdaad ook heel sterk!
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
campesino

BerichtGeplaatst: za 17 nov, 2007 1:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vraag me alleen af wat de bedoeling is om twee verschillende rijtuigen af te beelden.

Of lezen we straks in de tekst dat beide reizigers elkaar ontmoeten in Terneuzen?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.senneensanne.com forum index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 3 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Volgende
Pagina 1 van 12

Ga naar: